Wpływ nieprawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej na prowadzenie ewidencji księgowej
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W urzędzie gminy stosowano nieprawidłową ewidencję operacji gospodarczych w ujęciu systematycznym, nie przestrzegając zasad funkcjonowania poszczególnych kont zespołu 2. Pracownicy referatu finansowego, odpowiedzialni za dekretację dowodów księgowych oraz prowadzenie kont syntetycznych, analitycznych i szczegółowych zespołu 2, w złożonych wyjaśnieniach stwierdzili, że mieli wątpliwości co do księgowania pewnych operacji, jednak nie mając dostępu do literatury fachowej (w jednostce nie było nawet komentarza do planu kont), nie mogli sprawdzić poprawności dokonanej przez siebie ich kwalifikacji. Skarbnik gminy natomiast stwierdził, że obaj pracownicy: dekretujący dowody i prowadzący urządzenia księgowe, podpisali zakresy czynności, w których oświadczyli, że posiadają wiedzę konieczną do wykonywania powierzonych im zadań i zobowiązali się do samokształcenia - dlatego ich praca nie była w jakiś szczególny sposób nadzorowana. Z kolei wójt gminy wyjaśnił, że nic nie wiedział na temat potrzeb w zakresie szkoleń czy zapewnienia publikacji fachowych dla pracowników księgowości, gdyż skarbnik gminy nie zgłaszał do niego wniosków w tym zakresie.
