Jak przeprowadzić centralizację rozliczeń VAT
Gminy, powiaty, województwa (jednostki samorządu terytorialnego) muszą rozpocząć wspólne rozliczanie VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. Jednostki samorządu terytorialnego, które dokonają centralizacji VAT, nie muszą korygować rozliczeń sprzed połączenia. Wybór należy do nich. Jeśli jednak będą chciały odliczyć VAT od zakupów dotyczących inwestycji finansowanych z funduszy UE, muszą przed złożeniem korekt oddać te środki w części, w jakiej był z nich finansowany VAT.
Zasady centralizacji rozliczeń VAT będzie regulowała specjalna ustawa: o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o centralizacji), która ma obowiązywać od 1 października 2016 r.
