Wprowadzanie zmian w statucie szkoły
Statut szkoły jest ważnym dokumentem regulującym prawo wewnątrzszkolne - zawiera istotne zapisy, dotyczące działania i funkcjonowania szkoły. Częste zmiany zachodzące w przepisach prawa, potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań organizacyjnych w szkole, zmiana nazwy lub nadanie jej imienia powodują konieczność aktualizowania statutu. W artykule zostały omówione kompetencje w tym zakresie oraz techniczne aspekty przeprowadzania zmian w statucie szkoły.
Ogólne wymagania dotyczące statutu szkół i innych placówek oświatowych zawiera art. 60 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty). Na podstawie tego przepisu statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:
● nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania,
● organ prowadzący szkołę lub placówkę,
● organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje,
● organizację szkoły lub placówki,
● zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,
● prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Na mocy upoważnienia zawartego w tej ustawie Minister Edukacji Narodowej doprecyzował katalog zagadnień podlegających regulacji w rozporządzeniu z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (dalej: rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół). Załączniki do wspomnianego rozporządzenia zawierają obligatoryjny zakres spraw, które powinny być uregulowane przez statuty poszczególnych typów szkół.
