Dzielenie zamówienia publicznego na części według znowelizowanych przepisów
Obowiązująca od 28 lipca 2016 r. nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych kładzie duży nacisk na kwestię możliwości dzielenia zamówienia na części. Dotychczas dzielenie zamówienia nie było wprawdzie zakazane, jednak zamawiający niezbyt chętnie korzystali z przysługujących im w tym zakresie uprawnień. Nowe przepisy - w ślad za dyrektywami unijnymi - mają przyczynić się do zmiany zachowań zamawiających i tym samym zwiększyć konkurencję, w tym udział małych i średnich przedsiębiorców w zamówieniach publicznych.
Stosownie do przepisów art. 36aa ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), zamawiający ma możliwość (nie obowiązek) podzielenia zamówienia na części, określając zakres i przedmiot tych części. Podziału takiego można dokonać zatem na zasadzie ilościowej - tak aby wielkość poszczególnych zamówień lepiej odpowiadała możliwościom potencjalnych wykonawców - lub też na zasadzie jakościowej, z uwzględnieniem różnych zaangażowanych branż i specjalizacji lub według różnych kolejnych etapów zamówienia.
Wielkość i przedmiot poszczególnych części zamówienia oraz ich ilość mogą być, co do zasady, dowolnie określane przez zamawiającego, o ile nie prowadzi to do naruszenia zasady uczciwej konkurencji. Ocena zasadności określonego działania zamawiającego dokonywana jest więc każdorazowo przy uwzględnieniu całości okoliczności sprawy. Warto przy tym zauważyć, że uchylony został art. 83 ust. 2 upzp, wskazujący na uprawnienie zamawiającego dopuszczenia złożenia oferty częściowej, jeżeli przedmiot zamówienia jest podzielny.
