Czy wykupienie pracownikowi polisy na zagraniczną podróż służbową powoduje powstanie u niego przychodu
W przypadku wysyłania pracowników w zagraniczne podróże służbowe pracodawca musi się liczyć z obowiązkiem pokrycia szeregu kosztów związanych z utratą zdrowia albo śmiercią pracownika. Przed tymi wydatkami zabezpiecza zakup polisy, która rekompensuje pracodawcy tego typu wydatki - przy czym pracownik z reguły nie osiąga przychodu z tytułu zapłacenia przez pracodawcę składek takiej polisy. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) wykluczone jest obciążenie pracownika podatkiem, gdy wydatek jest ponoszony w interesie pracodawcy.
W przypadku choroby powstałej podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot udokumentowanych i niezbędnych kosztów leczenia za granicą. Zwrot tych kosztów następuje ze środków pracodawcy, z wyjątkiem świadczeń gwarantowanych, udzielonych zgodnie z przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej, o których mowa w art. 5 pkt 32 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zwrotowi nie podlegają jednak:
