Procedura uchwalenia budżetu z uwzględnieniem konsekwencji jego nieuchwalenia w terminie
W tekście przedstawiono elementy procedury budżetowej w zakresie postępowania jednostki samorządu terytorialnego po 1 stycznia roku budżetowego, a także przed tą datą ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, gdy z powodów prawnych i ekonomicznych budżet nie może być uchwalony oraz z uwzględnieniem ewentualnych następstw tego stanu prawnego.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet JST jest uchwalany na rok budżetowy, a rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
ZAPAMIĘTAJ!
Podstawą gospodarki finansowej JST w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa.
Uchwałę budżetową organ stanowiący JST podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego - art. 239 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Przepis wyraźnie konkretyzuje zasadę wejścia w rok budżetowy przez JST już z uchwalonym budżetem. Tym samym nie można stosować zasady, że budżet jednostki jest uchwalany po 1 stycznia roku budżetowego. Taka sytuacja to wyjątek.
Reguły postępowania przy uchwaleniu budżetu
W celu prawidłowego uchwalenia budżetu JST należy postępować zgodnie z przepisami nie tylko ustawy o finansach publicznych oraz pozostałych ustaw szczególnych pośrednio mających wpływ na treść uchwały budżetowej (np. ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, w zakresie rezerwy na zarządzanie kryzysowe), ale także zgodnie z procedurą jego uchwalenia wynikającą z regulacji uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej podejmowanej na podstawie art. 234 uofp.
Ponieważ budżet JST to plan finansowy, tym samym, uchwalając taki plan, trzeba mieć na uwadze kilka istotnych kwestii mających fundamentalne znaczenie przy jego przygotowaniu już na etapie tworzenia jego projektu.
1. Budżet musi być realny - projekt budżetu należy przygotować w oparciu o realne dane i prognozy finansowe uzasadniające zamieszczenie w nim takich, a nie innych kwot dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów. Realność danych powinna być również zapewniona na etapie uchwalenia budżetu.
