Gazeta Samorządu i Administracji 1/2001 z 14.01.2001 [dodatek: Monitor Prawa Budżetowego, str. 22]
Data publikacji: 07.01.2001
Środki specjalne należą do budżetu gminy
Środki specjalne należą do budżetu gminy
Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego może stanowić podstawę utworzenia środków specjalnych. Plan finansowy tych środków stanowi integralną część uchwały budżetowej stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.
K
olegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w W. unieważniło uchwałę Rady Gminy w W. o utworzeniu środków specjalnych w placówkach oświatowych będących jednostkami budżetowymi. Według RIO, gmina, tworząc środki specjalne w oświatowych jednostkach budżetowych gminy, naruszyła art. 3 pkt 8 ustawy z 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000. Zgodnie z tym przepisem, dochody gminy stanowią m.in. dochody z majątku gminy. Kierując się treścią powyższego przepisu oraz zasadą jedności budżetu, organ nadzoru uznał, że do budżetu gminy należy wprowadzić dochody i przychody należne budżetowi w całości.Rada Gminy złożyła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, wnosząc o
uchylenie nadzorczej uchwały. W skardze argumentowała, że Kolegium RIO ograniczyło samodzielność gminy poprzez ingerencję wykraczającą poza granice ustawowe. Według niej, organ nadzorczy naruszył przepis art. 2 ust. 1 i art. 51 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 21 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, a także art. 3 pkt 8 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000.NSA podzielił stanowisko gminy i
uchylił roztrzygnięcie nadzorcze. Poniżej przytaczamy pełny tekst uzasadnienia wyroku NSA.Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w
W. podjęło w dniu 19 stycznia 2000 roku uchwałę nr 6/K/00 stwierdzającą nieważność w części Uchwały Rady Gminy W. nr 216 z dnia 23 grudnia 1999 roku w sprawie utworzenia środków specjalnych w jednostkach budżetowych gminy w zakresie oświaty. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w