Zarząd powiatu zmienia budżet
Glosa w sprawie kompetencji finansowych organów jednostek samorządu terytorialnego
Zarząd powiatu zmienia budżet
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może dokonywać zmian w budżecie, polegających na zmianie planu dochodów i wydatków spowodowanej pozyskaniem nowej dotacji oraz przenoszeniu wydatków między grupami wydatków, o ile dysponuje upoważnieniem od organu stanowiącego do przenoszenia wydatków bieżących.
Ustawa o finansach publicznych obowiązuje już ponad dwa lata. Była kilkakrotnie nowelizowana. Wdrożenie jej w życie nastręczyło jednak wielu problemów, w tym różnych interpretacji dotyczących kompetencji finansowych poszczególnych organów jednostek samorządu terytorialnego.
Znamienny w tej materii jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 grudnia 2000 r. (sygn. akt III S.A. 2262-2263/00). Oddalono w nim skargi zarządu powiatu na uchwały kolegium regionalnej izby obrachunkowej w sprawie nieważności uchwał zarządu o zmianach w budżecie. W uzasadnieniu do wyroku napisano, że o ile organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie podpisze stosownego porozumienia zarząd nie może przyjąć dotacji celowej z innej jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto stwierdzono, że zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie jest uprawniony do przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami w pozycji dotyczącej wynagrodzeń. Dalej uznano, iż upoważnienie rady jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania przez zarząd zmian w planie wydatków polegających na przenoszeniu wydatków bieżących nie upoważnia zarządu do dokonywania zmian w budżecie dotyczących wielkości podstawowych, tj. m.in. wydatków na wynagrodzenia i od nich pochodnych.
