Z ORZECZNICTWA SĄDU NAJWYŻSZEGO
Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych
Z orzecznictwa Sądu Najwyższego
Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych
Artykuł 268a k.p.a. nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących upoważnienia pracowników jednostki organizacyjnej do wydawania decyzji administracyjnych, zatem organ administracji publicznej może udzielić upoważnienia zarówno w przypadkach, gdy wydaje decyzje we własnym imieniu, oraz gdy wykonuje funkcje zlecone w imieniu innego organu.
Zwiększanie zadań jednostek samorządu terytorialnego przy braku możliwości dekoncentracji kompetencji w ramach samej jednostki mogłoby faktycznie paraliżować pracę przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Przyjęte przez ustawodawcę instytucje prawne, jak np. upoważnienie wynikające z art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, mają ułatwiać sprawne wykonywanie zadań publicznych poprzez decentralizację procesu wydawania decyzji administracyjnych. Kwestią bardzo sporną zarówno w orzecznictwie, jak w i doktrynie była możliwość dalszego przenoszenia kompetencji przez kierownika jednostki organizacyjnej na podstawie art. 268a k.p.a., w przypadku udzielenia mu upoważnienia na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. Spory te rozstrzygnął , które zapadło na tle następującego stanu faktycznego.
