Gazeta Samorządu i Administracji 12/2003 z 02.06.2003, str. 13
Data publikacji: 26.05.2003
Podstawy kontroli finansowej i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego
Samodzielność finansowa pod kontrolą
Podstawy kontroli finansowej i
nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnegoSamodzielność finansowa pod kontrolą
Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt. Jego odpowiedzialność dotyczy nie tylko formalnoprawnej prawidłowości działania w
zakresie finansów, ale także merytorycznej zasadności i celowości podejmowanych działań, uchwał i decyzji finansowych.P
ubliczny charakter środków, którymi dysponuje samorząd terytorialny, wymaga ustanowienia nad gospodarowaniem nimi wszechstronnej i kompetentnej kontroli finansowej. Jej zakres i charakter zależą od: wielości zadań wykonywanych przez samorząd, wielkości gromadzonych i wykorzystywanych środków publicznych oraz stopnia samodzielności finansowej odpowiedniego szczebla samorządu. Wzrostowi samodzielności finansowej powinien odpowiadać wzrost roli kontroli i nadzoru ze strony własnych, samorządowych instrumentów kontrolno-nadzorczych, jak również ze strony organów państwa.Przewidziane w
prawie kompetencje nadzorcze poszczególnych organów są ich wyłącznymi kompetencjami i nie mogą być między nimi przesuwane, nawet ze względu na istniejący stosunek podległości (zasada rozłącznego podziału kompetencji).Nadzór a
kontrolaCelem nadzoru i
kontroli jest zapewnienie zgodności między stanem prawidłowym a stanem istniejącym. W przypadku stwierdzenia niezgodności między nimi - w