Gazeta Samorządu i Administracji 11/2004 z 24.05.2004, str. 44
Data publikacji: 01.07.2018
Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
Ograniczenie wynagrodzeń w samorządowych jednostkach budżetowych było bezpodstawne
Zamrożenie w 2002 roku wynagrodzeń w samorządowych jednostkach organizacyjnych na poziomie 2001 roku było niezgodne z ustawą zasadniczą - uznał Trybunał Konstytucyjny.
Rada Miasta Poznania 14 maja 2002 roku podjęła uchwałę o wystąpieniu do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o:
• stwierdzenie niezgodności art. 3 ustawy z 21 grudnia 2001 roku o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 154, poz. 1799) z art. 2 i art. 16 ust. 2 Konstytucji RP,
• stwierdzenie niezgodności art. 3 ustawy z art. 4 ust. 2 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (Dz.U. z 1994 r. nr 124, poz. 607).
Nieprecyzyjny przepis
W pakiecie ustaw tzw. okołobudżetowych Sejm 21 grudnia 2001 r. uchwalił ustawę zawierającą zaskarżony przepis. Weszła ona w życie 1 stycznia 2002 roku. Tą ustawą ustawodawca postanowił „zamrozić” w 2002 roku (na poziomie roku 2001) waloryzację płac pracowników objętych ustawą z 23 grudnia 1999 roku o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 110, poz. 1255 ze zm.).
