Gazeta Samorządu i Administracji 23/2004 z 08.11.2004, str. 52
Data publikacji: 01.11.2004
Samorządy będą walczyć
Niekonstytucyjne pozbawienie trzynastek?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest tradycyjnym świadczeniem dla pracowników sfery budżetowej, przysługującym w tej sferze powszechnie. Ustawa nowelizująca odbiera to świadczenie grupie pracowników, wyodrębniając ich ze względu na podstawę nawiązania stosunku pracy. Jest to kryterium separujące w nieuzasadniony sposób pracowników wybieralnych i powoływanych od pozostałych pracowników samorządowych.
Ustawa z 4 marca 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw (zwana dalej ustawą nowelizującą) od l stycznia 2005 r. pozbawia niektóre osoby uprawnienia do tzw. trzynastych pensji, oferując za rok 2004 połowę „trzynastki”. Są wśród nich osoby wymienione w art. 2 ustawy z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz.U. nr 20, poz. 101 z późn. zm.) oraz pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania. Stosownie do art. 2 pkt 1 lit. a-c i pkt 3 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.), wybór kreuje stosunki pracy etatowych marszałków województw, wiceprzewodniczących oraz pozostałych członków zarządów województw, starostów, wicestarostów oraz pozostałych członków zarządów powiatów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, powołanie zaś znajduje zastosowanie wobec zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), sekretarzy gmin i powiatów, oraz skarbników gmin, powiatów i województw.
