Gazeta Samorządu i Administracji 25/2004 z 06.12.2004, str. 30
Data publikacji: 29.11.2004
ORGANIZACJA PRACY URZĘDU
Zbiory wspomagające to biblioteka urzędu
pytanie
Zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów gmin, w urzędach gmin mogą być prowadzone zbiory wspomagające, służące potrzebom pracowników urzędu. Czy pojęcie zbiorów wspomagających jest tożsame z pojęciem biblioteki, która mogłaby funkcjonować w urzędzie gminy i służyć potrzebom doskonalenia zawodowego pracowników urzędu?
odpowiedź
Pojęcie zbiorów wspomagających można uznać za tożsame z pojęciem biblioteki. Zgodnie bowiem z par. 50 ust. 1 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, w urzędach mogą być prowadzone zbiory wspomagające, służące potrzebom pracowników urzędu. Jednak we wcześniejszych przepisach tego rodzaju, pojęcie „zbiory wspomagające“ było określone pojęciem „biblioteka“. Według par. 52 ust. 1 zarządzenia nr 40 prezesa Rady Ministrów z 19 lipca 1990 roku w sprawie wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach gmin, związków komunalnych i sejmików samorządowych, w urzędach prowadzone są biblioteki, których zbiory służą potrzebom pracowników urzędu. Regulacja w powyższym zakresie była prawie identyczna, jak w obecnie obowiązującej instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin. Różnica polega przede wszystkim na zmianie nazwy pojęcia (biblioteki na zbiory wspomagające) oraz możliwości tworzenia takich zbiorów (istnienie bibliotek w urzędach gmin było kiedyś obligatoryjne, a tworzenie zbiorów wspomagających ma w aktualnym stanie prawnym charakter fakultatywny, co znaczy, że mogą być one prowadzone, ale nie muszą).
