Gazeta Samorządu i Administracji 8/2005 z 11.04.2005, str. 51
Data publikacji: 04.04.2005
Ryzyko jest duże
Polisa OC dla zarządcy drogi
Jednostka samorządu terytorialnego, jeśli chce ubezpieczyć się w zakresie wykonywanych przez siebie funkcji zarządcy dróg, zawierając umowę ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności, musi albo wyodrębnić to ryzyko i ubezpieczyć poprzez odpowiednio sformułowane klauzule do umowy podstawowej, albo zawrzeć umowę odrębną.
Jednostki samorządu terytorialnego przyzwyczaiły się już do tego, że dla zachowania własnego bezpieczeństwa finansowego niezbędne jest posiadanie umowy ubezpieczenia OC. Lecz standardowa polisa OC nie chroni od niektórych szczególnych sfer niebezpieczeństwa. Jedną z nich jest ryzyko zarządzania drogami.
Zgodnie z ustawą z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004 r. nr 204, poz. 2086), drogi publiczne - wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność odpowiednich jednostek samorządu. W myśl art. 19 ust. 1 wskazanej ustawy, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu, do właściwości którego należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. W odniesieniu do dróg krajowych zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast dla dróg wojewódzkich powiatowych i gminnych funkcję tą sprawuje odpowiednio zarząd województwa, powiatu lub wójt (burmistrz, prezydent miasta).
