Gazeta Samorządu i Administracji 19/2005 z 12.09.2005, str. 38
Data publikacji: 05.09.2005
Odpowiedzialność prawna za niepodjęcie zadań
Gmina musi zapewnić system zbierania odpadów
Z chwilą wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy o odpadach poszerzeniu ulegnie katalog obowiązkowych zadań własnych gmin z tego zakresu. Ich niepodejmowanie może narazić samorząd na odpowiedzialność prawną.
Ustawą z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw dokonano modyfikacji w katalogu zadań własnych samorządu gminnego i wojewódzkiego w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zmiany te polegają na przeniesieniu niektórych zadań z ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz na uszczegółowieniu obowiązków spoczywających na samorządach. W dodanym w ustawie o odpadach rozdziale 3a zatytułowanym „Zadania samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi” odniesiono się wyłącznie do samorządu gminy i województwa, pomijając poziom powiatu. Wyliczenie zadań gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi stanowi uściślenie zadania określonego w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
