Gazeta Samorządu i Administracji 6/2006 z 20.03.2006, str. 12
Data publikacji: 02.07.2018
Audyt wewnętrzny tworzy wartość dodaną w organizacji
Rozmowa z KRZYSZTOFEM KLIMCZAKIEM, prezesem Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych
• Ile podmiotów w kraju obowiązanych jest do posiadania audytora wewnętrznego i prowadzenia regularnego audytu?
- Ustawa o finansach publicznych rzeczywiście określa jednostki, które powinny prowadzić audyt wewnętrzny. Są to m.in. ministerstwa, urzędy centralne, urzędy wojewódzkie, fundusze celowe, ZUS, KRUS, NFZ, a także należące do sektora finansów publicznych państwowe osoby prawne. Od 1 stycznia 2006 r. na mocy nowej ustawy ta lista została jeszcze poszerzona o urzędy skarbowe i urzędy celne (wcześniej audyt był prowadzony w izbach skarbowych i izbach celnych) oraz regionalne izby obrachunkowe.
Zestawienie zawarte w ustawie nie wymienia jednak wszystkich podmiotów. Na mocy rozporządzenia ministra finansów (tzw. progowego) z 5 grudnia 2002 r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, audyt wewnętrzny powinien być prowadzony w każdej jednostce publicznej, której budżet przekracza 35 mln zł rocznie. Przykładem mogą być tu kolejne gminy, które z roku na rok zwiększają swoje budżety, co powoduje, że coraz więcej z nich powinno prowadzić audyt wewnętrzny. Jak widać, lista podmiotów obowiązanych do prowadzenia audytu stale będzie rosła.
