Gazeta Samorządu i Administracji 24/2006 z 27.11.2006, str. 16
Data publikacji: 03.07.2018
Trzeba rozważnie wybierać inwestycje infrastrukturalne
Rozmowa z Januszem Mikułą, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
• Prawie w całym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko - największym zarówno pod względem liczby wspieranych obszarów, jak i wysokości środków z UE dostępnych w latach 2007-2013 - jako beneficjenci przewidziane są jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub porozumienia samorządowe. Czy to oznacza, że realizowanie projektów unijnych skłania nas do stosowania zasady partnerstwa, na wszystkich etapach działań współrealizowanych z Unią Europejską?
- Zdecydowanie tak to można rozumieć. Zasadę partnerstwa jako generalną dyrektywę postępowania przy realizacji działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej - na wszystkich ich etapach - zapisano w rozporządzeniu wspólnotowym z 11 lipca 2006 r. nr 1083/2006 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności.
Partnerstwo jest więc swoistą dyrektywą filozoficzną, która ma swoje przełożenie praktyczne, w tym ekonomiczne.
W sferze realizacji inwestycji infrastrukturalnych partnerstwo jest nieuniknione i przy tym - jak dowodzą doświadczenia z obecnej perspektywy finansowej 2004-2006 - bardzo efektywne. Na uwagę zasługuje w tej grupie przede wszystkim partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) i partnerstwo między jednostkami samorządu przewidziane formami administracyjno-prawnymi (związki, porozumienia).
