Wady prawne w regulaminach wynagradzania nauczycieli (1)
Radni, uchwalając regulaminy wynagradzania nauczycieli, popełniają wiele błędów. Pozostawienie ich w obrocie prawnym może doprowadzić do poważnych konsekwencji, na przykład tego, że wynagrodzenia nauczycieli będą błędnie obliczane i wypłacane w nieprawidłowej, zaniżonej wysokości.
W styczniu 2008 r. Państwowa Inspekcja Pracy poinformowała o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2007 r. w publicznych jednostkach oświatowych, dla których organami prowadzącymi są jednostki samorządu terytorialnego, przez inspektora pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Białymstoku.
Kontrole te wykazały istotne uchybienia w treści regulaminów wynagradzania nauczycieli uchwalanych przez organy stanowiące tych jednostek.
Poczynione przez PIP ustalenia w zdecydowanej większości przypadków korespondują ze stanowiskiem reprezentowanym w orzecznictwie organów nadzoru i sądów administracyjnych.
Istotne jest to, by zostały wyeliminowane z obrotu prawnego. Ich stosowanie może bowiem doprowadzić do poważnych konsekwencji, np. błędnego obliczania wynagrodzenia nauczycieli.
Określanie wynagrodzenia
Zgodnie z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu obowiązującego od 1 stycznia do 31 grudnia:
l wysokość stawek dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,
l szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw,
wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach.
