DOSTĘP DO INFORMACJI
Jedynie ustawa może ograniczyć jawność działania organów samorządowych
Pytanie
Zarówno przewodniczący rady, jak i pracownik biura rady decydują, jaka forma dokumentów i jakie dokumenty są udostępniane radnym, zwłaszcza tym dociekliwym. Nie wolno np. dokumentów kserować czy robić im zdjęć. Można jedynie w utrudnionych warunkach dokumenty przeczytać, przepisać lub porobić notatki.
Jakie są zasady i podstawy prawne regulujące jawność działania rady oraz sposób dostępu do tworzonej przez nią dokumentacji?
Odpowiedź
Jawność działania rady, obejmującą także sposób udostępniania dokumentów będących w jej posiadaniu, regulują przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich, określone w statucie odpowiednio gminy, powiatu lub województwa.
Uzasadnienie
Omówienie obowiązujących zasad jawności działania rady należy niewątpliwie rozpocząć od regulacji zamieszczonych w fundamentalnym dla ustroju Rzeczypospolitej Polskiej akcie prawnym. Zgodnie z art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne należy do konstytucyjnie zagwarantowanych wolności i praw politycznych. Prawo to obejmuje swoim zakresem m.in. dostęp do dokumentów.
