POMOC SPOŁECZNA
Brak kontroli w domach pomocy społecznej
Założenie domu pomocy społecznej wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia od wojewody i rejestracją ośrodka. W czasie działania ośrodka jego działalność jest systematycznie kontrolowana, a dalsze funkcjonowanie placówki zależy od pozytywnej oceny. Problemy zaczynają się, gdy placówkę prowadzi osoba prywatna na zasadach komercyjnych, ponieważ nad takim ośrodkiem organy administracji nie mają żadnego nadzoru.
Dom dla osób starszych może założyć prawie każdy, spełniający warunek o niekaralności. Do wniosku składanego u wojewody należy dołączyć podstawowe zaświadczenia, takie jak: NIP, REGON, PESEL i wypis z rejestru gruntów. To wystarczy, by złożyć wniosek o rejestrację domu opieki społecznej (dalej: DPS). Więcej formalności wymaga spełnienie standardów dla usług, jakie mają być świadczone w takich domach. Na początku roku opinią publiczną wstrząsały doniesienia o złym traktowaniu pensjonariuszy DPS przez personel. Sygnały te nie są już pojedynczymi przypadkami, dlatego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zleciło przeprowadzenie kontroli.
