OCHRONA ZABYTKÓW
Jak chronić niszczejące zabytki
Dbanie o zabytki jest jednym z obowiązków gmin. Lata zaniedbań spowodowały, że potrzeby finansowe są ogromne, a samorządy nie mają środków na renowację pałaców i dworów. Sprawę ułatwiłyby zmiany ustawodawcze dotyczące reprywatyzacji, ale działania te ciągle są odkładane.
Od 5 czerwca 2010 r. wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast muszą prowadzić gminne ewidencje zabytków. Wszystkie nieruchomości cenne kulturowo podlegają ochronie. Jednym z jej najważniejszych sposobów jest wpisywanie ich do ewidencji zabytków. Do tej pory ewidencje prowadzone były przez wojewódzkich konserwatorów zabytków. Zmianę tę wprowadziła ustawa z 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz zmianie niektórych innych ustaw nowelizująca ustawę z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: ustawa o zabytkach). Nakłada ona nowe obowiązki z tego zakresu na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Władze wykonawcze każdej gminy muszą prowadzić własne ewidencje. Będą one sporządzane w formie zbioru kart adresowych zabytków. Powinny być w nich ujęte zabytki nieruchome wpisane do rejestru, inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także inne obiekty nieruchome wyznaczone przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. - - mówi , prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.
