INNOWACYJNOŚĆ
Polskie warunki wdrażania przedkomercyjnych zamówień publicznych
W Polsce są już warunki prawne i organizacyjne do realizacji projektów wykorzystujących przedkomercyjne zamówienia publiczne, choć nie ma jeszcze jednolitej, opartej np. na ustawie, procedury ich wdrażania. Mimo tego braku są już jednostki, które korzystają z tego narzędzia rozwoju innowacyjności.
Śladem Dyrektywy nr 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, polskie ustawodawstwo w dziedzinie zamówień publicznych wyłącza spod reżimu ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) zadania, które mogą stać się przedmiotem przedkomercyjnego zamówienia publicznego (dalej: PCP - eng. Pre-Commercial Procurement). W myśl znowelizowanego art. 4 ust. 3 pkt. e) Pzp ustawy tej nie stosuje się m.in. do usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenia usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego lub których rezultaty nie stanowią wyłącznie jego własności.
