NIERUCHOMOŚCI
Współpraca samorządów z Agencją Mienia Wojskowego
Samorządy często mają uprzywilejowaną pozycję w przejmowaniu lub zakupie gruntów Agencji Mienia Wojskowego. Czy potrafią jednak z niej korzystać?
Agencja Mienia Wojskowego (dalej: AMW) posiada wiele terenów i budynków o bardzo zróżnicowanej atrakcyjności. W jej zasobach znajdują się m.in. takie grunty, na których zakup bądź dzierżawę nie tak łatwo znaleźć chętnych. W pewnych przypadkach samo utrzymanie terenów przez Agencję powoduje tylko straty. Wówczas, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa i Agencji Mienia Wojskowego (dalej: ustawa o gospodarowaniu mieniem), mienie, którego utrzymywania nie uzasadniają względy ekonomiczne, może zostać zlikwidowane lub przekazanie nieodpłatnie.
Takie właśnie tereny, najlepiej uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania, . Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarowaniu mieniem (dalej: SP) Jest to jednak zapis fakultatywny, który nie obliguje Agencji do nieodpłatnego przekazywania nieruchomości SP. Samorządy są jednak jednym z podmiotów, który może uzyskać zgodę na nabycie nieruchomości w trybie bezprzetargowym (po cenie z operatu szacunkowego wykonanego przez niezależnego rzeczoznawcę). Może on również przyznać procentową bonifikatę dla zainteresowanego nabyciem nieruchomości samorządu. Jej wysokość zależy od decyzji prezesa, celu, na jaki dana nieruchomość ma być przeznaczona, i ustaleń pomiędzy obiema stronami. Oczywiście, samorządy mogą także wziąć udział w przetargach nieograniczonych.
