ENERGETYKA
Konsekwencje nowych przepisów o efektywności energetycznej
Samorządy nie muszą się wykazać konkretnymi oszczędnościami energii, mimo że przepisy unijne wymagają od Polski dużych redukcji w tym zakresie. Warto jednak, by władze lokalne i regionalne same zadbały o zwiększenie efektywności energetycznej, ponieważ przynosi to wymierne korzyści finansowe.
11 sierpnia 2011 r. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (dalej: ustawa o efektywności energetycznej). Prace nad tym dokumentem trwały prawie trzy lata. Wprowadza on, wynikający z dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/76/EWG (dalej: dyrektywa o ESD), obowiązek osiągnięcia przez Polskę w latach 2001-2005 oszczędności energii na poziomie 9% średniego zużycia (54 tys. GWh).
Wynikające z ustawy o efektywności energetycznej zobowiązania dotyczą dwóch grup podmiotów:
1) przedsiębiorstw sprzedających, produkujących, dystrybuujących energię, ciepło i gaz oraz
