KONTROLA FINANSOWA
Organizacja i ocena kontroli zarządczej
Nie ma szczegółowych przepisów określających zasady organizacji kontroli zarządczej. Wydane zostały jedynie ogólne wskazówki na ten temat. Pomocne mogą być także doświadczenia administracji rządowej w tym zakresie.
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) wprowadziła do polskiego systemu finansów publicznych nową instytucję prawną - kontrolę zarządczą. Zastąpiła ona przewidzianą w ustawie z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, kontrolę finansową.
Kontroli zarządczej dotyczą jedynie art. 68-70 ustawy o finansach publicznych. Stanowi ją ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a jej celem jest zapewnienie:
● zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
● skuteczności i efektywności działania,
● wiarygodności sprawozdań,
● ochrony zasobów,
● przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
● efektywności i skuteczności przepływu informacji,
● zarządzania ryzykiem
- art. 68 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) obowiązek zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej ma wójt, burmistrz, prezydent miasta, przewodniczący zarządu JST oraz kierownicy jednostek im podległych i przez nich nadzorowanych (art. 69 ustawy o finansach publicznych). Osoby odpowiedzialne za zapewnienie kontroli zarządczej mogą ustanowić w kierowanej przez siebie jednostce koordynatora w zakresie wprowadzenia i funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce. Jednak odpowiedzialność za stan kontroli zarządczej nadal spoczywać będzie na osobach odpowiedzialnych, a zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
