Kontrola
Zarządzanie ryzykiem na poziomie jednostki samorządu terytorialnego
Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie oraz marszałkowie ponoszą odpowiedzialność za ustanowienie zasad kontroli zarządczej (w tym dotyczących zarządzania ryzykiem) nie tylko w urzędach samorządowych, lecz także w jednostkach podległych. System zarządzania ryzykiem w całej jednostce samorządu terytorialnego może być zorganizowany na kilka sposobów.
Zarządzanie ryzykiem jest jednym z siedmiu obszarów kontroli zarządczej wskazanych wprost w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ryzykiem zarządza się stale. Każde odebranie telefonu czy też podpisanie jakiegokolwiek dokumentu wiąże się z konkretnym ryzykiem. W funkcjonujących (przed wejściem w życie przepisów o kontroli zarządczej) Standardach kontroli finansowej również wskazywano na zarządzanie ryzykiem jako na obszar, który jednostki powinny dookreślić i wykorzystywać w celu prawidłowego wykonania zadań. Jednak wprowadzenie wprost do ustawy o finansach publicznych wymogu wdrożenia udokumentowanego systemu zarządzania ryzykiem nałożyło na wszystkie jednostki nowe obowiązki. Wprowadzenie systemu zarządzania ryzykiem jest tym ważniejsze, że dopuszczenie przez kierownika jednostki do zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej (czyli także w zakresie zarządzania ryzykiem) może w określonych przypadkach stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
