Kontrola
Powiązania audytu wewnętrznego z kontrolą zarządczą
Audytorzy wewnętrzni nie ponoszą odpowiedzialności za to, by zapewnić jednostce prawidłową kontrolę zarządczą. Audyt wewnętrzny służy jedynie do monitorowania i oceniania systemu tej kontroli.
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) wprowadziła do polskiego systemu finansów publicznych nowe pojęcia: audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej. Oba są ściśle ze sobą powiązane, zarówno funkcjonalnie, jak i instytucjonalnie.
Powiązania funkcjonalne wynikają wprost z ustawowych definicji. Zgodnie z art. 68 ust. 1 u.f.p., kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostek samorządów terytorialnych (JST) w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Natomiast, zgodnie z art. 272 u.f.p., audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizowaniu celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena ta dotyczy przede wszystkim adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce.
Powiązania instytucjonalne wynikają z tego, że obie instytucje związane są bezpośrednio z kierownikiem jednostki poprzez określenie bezpośredniej:
