Gospodarka odpadami
Nowe zasady przeprowadzania przetargów na odbiór odpadów
Od 1 stycznia 2012 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi. Nowelizacja wywołuje dyskusje nie tylko wśród pracowników urzędów gmin, lecz także wśród przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie transportu oraz zagospodarowania odpadów komunalnych.
Na skutek nowelizacji istotnej zmianie uległy w szczególności regulacje ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Jedną z najważniejszych konsekwencji wprowadzenia nowych przepisów jest automatyczne przejęcie z mocy prawa obowiązku odbioru odpadów komunalnych przez gminy.
Dotychczas obowiązki w tym zakresie ciążyły głównie na właścicielach nieruchomości, którzy zawierali indywidualne umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorstwami zajmującymi się ich zbiórką na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) lub z właściwymi zakładami komunalnymi gmin.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 3 u.c.p.g. gminy tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na swoim obszarze lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych. W razie braku takich jednostek wykonanie prac musi być powierzone w drodze umowy podmiotowi wewnętrznemu.
W trybie przetargu czy z wolnej ręki
