Przekazanie małej szkoły
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej JST lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły.
W drodze umowy dopuszczalne jest więc przekazanie prowadzenia szkoły mającej maksymalnie 70 uczniów. Przy czym, jeżeli w szkole podstawowej funkcjonuje oddział przedszkolny, pojęcie "70 uczniów" obejmuje zarówno dzieci uczęszczające do klas I-VI, jak i do oddziału przedszkolnego (wyrok WSA w Łodzi z 13 kwietnia 2012 r., sygn. akt III SA/Łd 158/12).
Szkoła przekazana w tym trybie pozostaje placówką publiczną. Zmienia się tylko organ prowadzący.
Warunki zawarcia umowy
Do zawarcia umowy o przekazaniu prowadzenia szkoły potrzebna jest:
● uchwała rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa,
● pozytywna opinia (zgoda) organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Treść przepisu art. 5 ust. 5g u.s.o. sugeruje, że początkiem procesu przekazywania powinna być uchwała, a dopiero po jej podjęciu JST ma wystąpić o opinię do organu nadzoru pedagogicznego. Jednak według Ministerstwa Edukacji Narodowej organowi nadzoru można również przedstawić do zaopiniowania projekt uchwały (patrz: Z wyjaśnień MEN). W konsekwencji, uwzględniając ten pogląd, dopuszczalne jest najpierw wydanie opinii (na podstawie projektu uchwały), a po uzyskaniu pozytywnej opinii - podjęcie uchwały.
