Nowe zasady gospodarki finansowej samorządów
1 stycznia 2013 r. weszły w życie ważne dla samorządów zmiany dotyczące finansów publicznych. Do nowych przepisów trzeba będzie dostosować m.in. tegoroczne budżety i wieloletnie prognozy finansowe.
Jedna z najważniejszych zmian w finansach samorządowych w 2013 roku dotyczy przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przewidują one, że od 1 stycznia 2013 r. dochodami budżetu gmin stają się opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W związku z tym do 31 grudnia 2012 r. rady gmin miały m.in. obowiązek podjęcia uchwał w następujących sprawach:
● wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty (art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; dalej: u.c.p.g.),
● ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (art. 6k ust. 1 pkt 2 u.c.p.g.),
● terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6l u.c.p.g.),
● określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (art. 6n u.c.p.g.).
Uchwały te muszą wejść w życie najpóźniej do 30 czerwca 2013 r. Planowane wpływy z tytułu uchwalonej opłaty stanowią dochód budżetu gminy, który powinien być wykazywany już w budżecie na rok 2013.
