Elektroniczne petycje w urzędzie
Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. To uprawnienie zostało wprowadzone art. 63 konstytucji. Wątpliwości budzi jednak zarówno pojęcie petycji, jak i tryb ich wnoszenia oraz rozpatrywania.
Przepisy prawa polskiego nie definiują pojęcia petycji, mimo że wprost znalazło się w przepisach dwóch podstawowych aktów prawnych dla administracji publicznej - Konstytucji RP i ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).
Aktem normującym postępowanie w sprawie skarg i wniosków jest k.p.a. W dziale VIII, zatytułowanym Skargi i wnioski, odwołując się do konstytucji, wskazuje, że prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.
