Rola spółki komunalnej w nowym systemie gospodarowania odpadami
Samorządy szukają dla spółek komunalnych miejsca w nowym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. W ten sposób chcą się zabezpieczyć przed koniecznością likwidacji własnej firmy w sytuacji, gdy przetarg na odbiór odpadów wygra inny podmiot. Jednak nie wszystkie samorządowe pomysły na włączenie spółki komunalnej w nowy system są zgodne z prawem.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dalej: wójt) ma obowiązek zorganizować przetarg na odbieranie - i ewentualne zagospodarowanie - odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Taki wymóg zawiera nowy art. 6d ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.).
- Oznacza to, że do takiego przetargu będą mogły przystąpić oprócz spółek komunalnych, utworzonych przez samorządy terytorialne, również przedsiębiorcy prywatni - mówi Marek Sagun, dyrektor projektów w firmie Hallmark Events.
Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 9b u.c.p.g.). Przedsiębiorca chcący prowadzić tego rodzaju działalność ma obowiązek uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej. Wpis powinien uzyskać w rejestrze tej gminy, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (art. 9c u.c.p.g.). Rejestr działalności regulowanej dla działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych prowadzi właściwy miejscowo wójt w postaci bazy danych zapisanych na informatycznych nośnikach danych. Dla wniosku o wpis do rejestru u.c.p.g. wymaga formy pisemnej.
