Zarządca nieruchomości zapewnia pojemniki i odpowiada za segregację odpadów
Część zarządców nieruchomości wspólnych chce przerzucić obowiązki związane z odbiorem odpadów komunalnych na właścicieli lokali albo deklaruje, że nie będzie ich wypełniać. Takie działanie jest niezgodne z prawem.
Czytelnik zwrócił się do nas z pytaniem, jakie obowiązki ma zarządca nieruchomości wspólnej w związku z nowymi przepisami o gospodarowaniu odpadami komunalnymi? Czy spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa może przerzucić część obowiązków na lokatorów? Czy może zdecydować za właścicieli lokali, że w budynku wielorodzinnym nie będzie prowadzona selektywna zbiórka odpadów?
Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) przekazuje władztwo nad odpadami komunalnymi samorządom gminnym. Gmina ma m.in. obowiązek zorganizowania odbioru odpadów powstających na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy. Natomiast właściciele nieruchomości uiszczają w zamian za odbierane odpady opłatę za gospodarowanie odpadami, która jest niższa, jeśli odpady gromadzone są selektywnie.
