Wpływ klęski żywiołowej na wysokość podatku rolnego
Przepisy regulujące zasady ustalania ulgi w podatku rolnym w sytuacji wystąpienia klęski żywiołowej są niedoprecyzowane. Dlatego w praktyce wywołują wiele wątpliwości.
Na gruncie ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: u.p.r.) istnieje preferencja podatkowa, której na próżno szukać w regulacjach dotyczących pozostałych podatków lokalnych. Nie ma jej bowiem ani w regulującej podatki od nieruchomości i środków transportowych ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), ani w ustawie z 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Chodzi tu o sytuację, w której podatnik podatku rolnego doznaje uszczerbku w swoim majątku na skutek wystąpienia niekorzystnego zjawiska w postaci klęski żywiołowej.
Aby można było rozpatrywać możliwość "udzielenia pomocy" przez organ podatkowy, oprócz wystąpienia samej klęski, muszą zajść łącznie następujące przesłanki:
