Cel dotacji, czyli dofinansowanie szkoły, a nie organu prowadzącego
Uregulowanie w ustawie celu dotacji oraz upoważnienie organu dotującego do przeprowadzenia kontroli prawidłowości jej wykorzystania, jakkolwiek pożądane, zrodziło jednak wiele wątpliwości, szczególnie w kwestii odróżnienia wydatków szkoły od wydatków organu prowadzącego. Rozróżnienie to jest kluczowe dla oceny prawidłowości wykorzystania dotacji.
Przed nowelizacją z 19 marca 2009 r. ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: u.s.o.) nie precyzowała charakteru i celu wydatków pokrytych z dotacji udzielanych szkole niepublicznej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Charakter dotacji
W orzecznictwie i doktrynie panuje pogląd, że ustawa z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniła dotychczasowy podmiotowy charakter dotacji na podmiotowo-celowy.
