Wszczęcie postępowania administracyjnego na wniosek elektroniczny
Przepisy prawa w coraz większym stopniu dostosowywane są do możliwości technologicznych związanych z elektroniczną komunikacją między stronami postępowania administracyjnego lub podatkowego a organami administracji publicznej. Jednocześnie podejmowane są działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa formalnej korespondencji elektronicznej oraz wygody i dostępności środków komunikacji elektronicznej.
Podstawowym przepisem regulującym tryb wnoszenia podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń) jest przepis art. 63 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Dopuszcza on możliwość wniesienia podań m.in. za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).
Ustawą z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw usunięto możliwość wniesienia podania za pomocą poczty elektronicznej. Tym samym wprowadzono obowiązek wykorzystania elektronicznej skrzynki podawczej przy wnoszeni podań w formie dokumentu elektronicznego. Celem tego rozwiązania jest nie tylko zapewnienie organowi administracji możliwości odbioru i terminowej realizacji żądania, lecz również zapewnienie wnoszącemu potwierdzenia wniesienia wniosku (UPO).
