Terminy załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym
Niedochowanie terminów w postępowaniu podatkowym wiąże się z odpowiedzialnością organu podatkowego, którym w przypadku podatków lokalnych jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, oraz konkretnego pracownika, odpowiedzialnego za dane postępowanie.
Jedną z zasad obowiązujących na gruncie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), które jednocześnie regulują wzajemne relacje między organem podatkowym a podatnikiem, jest tzw. zasada szybkości postępowania. Nakłada ona na organy podatkowe prowadzące postępowanie obowiązek wnikliwego i szybkiego działania z jednoczesnym zastosowaniem takich środków, które w możliwie prosty sposób doprowadzą do załatwienia sprawy. Wnikliwość oznacza nie tylko obowiązek dokładnego działania, lecz również zebrania i rozpatrzenia tych wszystkich okoliczności faktycznych, które będą podstawą do wydania rozstrzygnięcia w sprawie. Natomiast prostota w działaniu organu podatkowego mogłaby się przejawiać np. w odstępstwie od sformalizowanych i pisemnych form działania (np. w przypadku wezwań) i zastąpienia ich np. zastosowaniem telefonu czy innej formy (np. poczta elektroniczna), o ile w danej sprawie i przy uwzględnieniu okoliczności w niej występujących byłoby to dopuszczalne.
