Uzasadnienie decyzji administracyjnej
Decyzja administracyjna jest kluczowym, rozstrzygającym co do istoty sprawy, postanowieniem w postępowaniu administracyjnym. Jednym z jej obligatoryjnych składników jest uzasadnienie decyzji, zarówno faktyczne, jak i prawne.
Obowiązek sporządzenia uzasadnienia decyzji administracyjnej wiąże się z wyrażoną w art. 11 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) zasadą przekonywania stron o słuszności określonego rozstrzygnięcia. Prawidłowe zredagowanie pod względem merytorycznym i prawnym uzasadnienia ma dla tej zasady podstawowe znaczenie. Zgodnie z nią, organ administracji publicznej musi wyjaśniać stronie zasadność przesłanek, którymi kierował się przy załatwieniu sprawy, aby w miarę możliwości doprowadzić do realizacji decyzji bez stosowania środków przymusu (wyrok WSA w Poznaniu z 13 lutego 2013 r., sygn. akt IV SA/Po 1039/12). Zasada przekonywania nie zostanie zrealizowana, gdy organ pominie milczeniem niektóre twierdzenia lub nie odniesie się do faktów istotnych dla danej sprawy. Uzasadnienie decyzji można powiązać także z zasadą pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa. Motywy decyzji powinny odzwierciedlać rację decyzyjną i wyjaśnić tok rozumowań prowadzących do zastosowania konkretnego przepisu prawa materialnego. Powinny one być tak ujęte, aby strona mogła zrozumieć i zaakceptować zasadność przesłanek, jakimi kierował się organ (wyrok WSA w Krakowie z 17 lipca 2013 r., sygn. akt II SA/Kr 678/13).
