Rozbieżności podatkowe działań związków międzygminnych
Dla związków międzygminnych ustawodawca przewidział szczególne zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych. O ile nie budzi wątpliwości, że zwolnienie to dotyczy dochodów związanych z bieżącą działalnością związków, o tyle ich sytuacja prawnopodatkowa w odniesieniu do działań strategicznych nie jest już tak klarowna. Szczególnie wiele wątpliwości budzi kwestia możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych działań związanych z uczestnictwem związków międzygminnych w spółkach prawa handlowego.
Gminy w celu wspólnego wykonywania zadań własnych mogą korzystać z dwóch form publicznoprawnych:
1) związków międzygminnych oraz
2) porozumień międzygminnych.
W przypadku związków międzygminnych istnieje możliwość, aby tworzyły one lub przystępowały do spółek kapitałowych (spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością). Do związków międzygminnych należy bowiem stosować odpowiednio przepisy ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.), która przewiduje dla gmin możliwość zakładania i przystępowania do spółek kapitałowych (art. 9 ust. 1 u.g.k.). Odpowiednie stosowanie tych przepisów do związków międzygminnych oznacza, że również one posiadają uprawnienie do zakładania i przystępowania do spółek kapitałowych.
