Zmieniona ustawa śmieciowa jesienią
Zespół powołany do analizy wdrażania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedstawił propozycje zmian. Rekomendacje dotyczą m.in. ustalenia maksymalnej wysokości opłaty dla mieszkańców, doprecyzowania przepisów i wprowadzenia obowiązku segregowania śmieci.
Zespół, który zarządzeniem nr 6 z 16 stycznia 2014 r. Minister Środowiska powołał jako swój organ pomocniczy do spraw analizy wdrażania ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), zakończył swoją działalność, składając na ręce Macieja Grabowskiego zestaw zmian w ustawie.
Konieczna nowelizacja
Z ustawą śmieciową od początku są kłopoty i należy ona do tych aktów prawnych, które jeszcze przed wejściem w życie były poddane nowelizacji. A już w trakcie obowiązywania ocenił ją Trybunał Konstytucyjny. Dlatego też konieczne było powołanie zespołu eksperckiego, który przygotuje takie rozwiązania, żeby kolejna nowelizacja wypełniała wyrok TK z 28 listopada 2013 r. (sygn. akt K 17/12). To w tej decyzji sędziowie stwierdzili, co prawda, zgodność z Konstytucją RP większości kwestionowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wersji obowiązującej od 1 lipca 2013 r. Uznali jednak, że istnieje potrzeba doprecyzowania art. 6k u.c.p.g. poprzez określenie maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Artykuł 6k jest więc zgodny z Konstytucją RP, a jedynie w zakresie, w jakim nie przewiduje maksymalnej wysokości opłaty (pominięcie ustawowe), jest niezgodny z normami wyrażonymi w ustawie zasadniczej. Ponadto TK nałożył na ustawodawcę obowiązek zmiany przepisów o zwolnieniach przedmiotowych i dopłatach w terminie 18 miesięcy od daty ogłoszenia sentencji wyroku. Teoretycznie Sejm ma czas na uchwalenie zmian do połowy przyszłego roku.
