Kluczowe zmiany w przepisach o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Przyjęta przez Sejm nowelizacja przepisów o odpadach komunalnych wprowadza przede wszystkim maksymalne stawki opłat za ich odbiór. Samorządy krytykują te regulacje, jako odbierające im samodzielność w kształtowaniu lokalnych przepisów.
10 października 2014 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Przyjęte rozwiązania po raz kolejny zmienią zasady gospodarowania odpadami komunalnymi, m.in. poprzez implementację wytycznych zawartych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r., w tym wprowadzenie maksymalnych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 13 października 2014 r. przyjętą nowelizację u.c.p.g. przekazano Prezydentowi RP i Marszałkowi Senatu. Ma ona wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, niemniej trudno jeszcze przesądzać, jakie będą jej ostateczne zapisy. W Senacie mogą bowiem zostać przyjęte istotne zmiany.
Maksymalne stawki opłat
Jedną z kluczowych zmian przyjętych w nowelizacji u.c.p.g. jest wprowadzenie maksymalnych miesięcznych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W dodanym do art. 6k ust. 2a przewidziano, że rada gminy ustala opłaty w wysokości nie wyższej niż stawki maksymalne, które za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny wynoszą za miesiąc, w przypadku:
