Zażalenie w postępowaniu administracyjnym
Postanowienie w większości wypadków nie rozstrzyga sprawy co do jej istoty i jest raczej wydawane w toku danego postępowania, odnosząc się do konkretnych szczegółowych kwestii. Kwestie te jednak mogą często wywierać znaczący wpływ na finalny wynik postępowania, dlatego też strona powinna mieć możliwość ich kwestionowania. Daje ją możliwość złożenia zażalenia.
Zgodnie z art. 141 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), na wydane postanowienia służy zażalenie jedynie w przypadku, gdy tak stanowi k.p.a. Zażalenie wnoszone jest w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Każde, nawet nieznaczne, uchybienie temu terminowi powoduje brak możliwości rozpatrzenia zażalenia przez organ. Nie ma znaczenia natomiast to, jak w konkretnym przypadku zażalenie jest nazwane. Nawet jeżeli zostanie przez którąś stronę określone jako odwołanie, i tak powinno być rozpatrzone. Zarówno tryb zażaleniowy, jak też odwoławczy są bowiem znacząco odformalizowane i o charakterze danego środka zaskarżenia przesądza jego treść, a nie forma (wyrok WSA w Olsztynie z 5 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 812/13).
