Konsorcja wykonawców a zmowy przetargowe
Przy okazji ogłaszania nowych postępowań przetargowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na forach samorządowych oraz wśród przedsiębiorców powraca dyskusja o granicach prawnej dopuszczalności wspólnego ubiegania się przez wykonawców o zamówienie. Orzeczenie w tej sprawie wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Umowy o wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia (w ramach tzw. umów konsorcjum) zawierane były do tej pory przede wszystkim przy organizowanych przez gminy przetargach na odbiór oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych. Natomiast w niewielu przypadkach dotyczyły przetargów obejmujących wyłącznie odbiór odpadów komunalnych.
Prawna dopuszczalność wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego w formule umów konsorcjalnych zagwarantowana jest zarówno w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.), w tzw. zasadzie swobody umów, jak i na poziomie ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
WAŻNE
Za umowy konsorcjum nie mogą zostać uznane przypadki podwykonawstwa, gdzie stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego jest zawsze tylko jeden wykonawca.
