Zmiany w sprawozdawczości odpadowej
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku wprowadza istotne zmiany w zasadach sprawozdawczości z gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowe regulacje m.in. precyzują obecne przepisy, co ma ułatwić stosowanie ich w praktyce.
Przyjęta przez parlament nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca), wśród wielu ważnych postanowień, zawiera również istotne zmiany dotyczące obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorców zajmujących się gospodarowaniem odpadami komunalnymi oraz organów jednostek samorządu terytorialnego (JST).
Coroczna analiza gospodarki odpadami
Uwagę zwraca już zmiana tytułu rozdziału 4b ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gdzie do dotychczasowego brzmienia "sprawozdawczość" dodano również "analizy" (art. 1 pkt 28 ustawy zmieniającej). Jest to następstwem dodania do u.c.p.g. art. 9tb, w którym doprecyzowano obowiązek organu wykonawczego gminy w zakresie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi. Zgodnie z nowym przepisem, wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek sporządzenia corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi. Powinna ona obejmować w szczególności:
