Przetargi odpadowe na nowych zasadach
Przyjęta ostatecznie 28 listopada ub.r. nowelizacja przepisów o gospodarowaniu odpadami zmieniła zasadniczo kwestie dotyczące organizacji przetargów. Dla gmin najistotniejszą nowością jest m.in. możliwość zlecania w niektórych przypadkach zadań własnym spółkom.
Polski ustawodawca nie ustaje w pracach nad zmianami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). 10 października 2014 r. Sejm RP uchwalił kolejną "dużą" nowelizację, która zapowiadała wprowadzenie kolejnej małej rewolucji w zasadach przeprowadzania przetargów z zakresu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. W wyniku prac Senatu RP ostateczne zmiany w u.c.p.g. nie będą aż tak duże, choć wiele kwestii dotyczących przetargów zostanie zmienionych.
Przetarg na gospodarowanie odpadami
Nowelizacja, która obecnie czeka na podpis Prezydenta RP, przewiduje, że zadaniem własnym gminy jest zorganizowanie gospodarowania odpadami komunalnymi odebranymi od właścicieli nieruchomości. W tym celu wprowadzony został do u.c.p.g. art. 6fa. Podstawową różnicą, w stosunku do przepisów dotyczących odbioru odpadów komunalnych, jest to, że ustawa expresis verbis wskazuje, że gmina to zadanie może wykonywać na zasadach określonych w ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Wobec tego powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych w drodze przetargu jest tylko jedną z możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby gminy powierzyły zagospodarowanie odpadów swoim spółkom posiadającym regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK).
