Skargi i wnioski w postępowaniu
Organy administracji publicznej pełnią funkcję służebną wobec obywateli. W związku z tym ustawodawca przewiduje możliwość kierowania do tychże organów skarg i wniosków.
Skargi i wnioski mogą być kierowane do: organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, ich jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych. Skargi i wnioski mogą być kierowane w związku z realizowanymi przez wymienione podmioty zadaniami publicznymi. Można je składać zarówno w interesie publicznym, własnym, jak i w interesie innej osoby (za jej zgodą). Uprawnienie do wnoszenia petycji, skarg i wniosków służy więc wykonywaniu społecznej kontroli działania organów władzy publicznej. Skargi i wnioski stanowią tzw. actionis popularis, czyli jest to rodzaj środka procesowego, który przysługuje każdemu, a nie tylko osobie, której interesy prawne zostały naruszone. Osoba, która składa skargę lub wniosek, nie musi więc uzasadniać swojego interesu prawnego, bo może też występować w interesie publicznym (wyrok WSA w Gliwicach z 29 października 2008 r., sygn. akt IV SAB/Gl 18/08). Jednakże, jeżeli osoba występuje w interesie dobra publicznego, nie może uzyskać żadnej decyzji administracyjnej, której byłaby adresatem. Nie będą jej też przysługiwały żadne środki odwoławcze.
