Przyjmowanie skarg i wniosków
Istotnym zagadnieniem dotyczącym skarg i wniosków w postępowaniu administracyjnym jest tryb związany z ich przyjmowaniem przez organy administracji publicznej. W Kodeksie postępowania administracyjnego poświęcono mu oddzielny, szczegółowo określający zasady postępowania w tym zakresie, rozdział.
Organy: państwowe, samorządowe i organizacji społecznych mają obowiązek przyjmowania obywateli w ustalonych dniach i godzinach (art. 253 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). W związku z tym kierownicy tych organów lub wyznaczeni przez nich zastępcy mają obowiązek przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu (art. 253 § 2 k.p.a.). Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności. Ustawodawca zastrzega jednak, że co najmniej raz w tygodniu muszą być one wyznaczone po godzinach pracy (art. 253 § 3 k.p.a.). Określony został również obowiązek wywieszania informacji o dniach i godzinach przyjęć na widocznym miejscu, w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach (art. 253 § 4 k.p.a.). Swoboda związana z wyznaczaniem godzin przyjmowania skarg i wniosków może być ograniczona przez Prezesa Rady Ministrów, ministra lub naczelny organ organizacji społecznej, które mogą wyznaczyć sposób, dni i godziny przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków przez podporządkowane im organy i jednostki organizacyjne (art. 253 § 5 k.p.a.). W orzecznictwie wskazano m.in., że w przypadku gdy przewodniczący rady gminy przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków tylko raz w tygodniu, to godziny przyjęć powinny wykraczać poza godziny zakończenia pracy urzędu gminy (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 18 lutego 2008 r., zn. NK.II.AŁ.0911-42/08).
