Sprzedaż nieruchomości publicznych bez przetargu
Podstawową formą sprzedaży nieruchomości publicznych jest tryb przetargowy. Od tej zasady przepisy przewidują jednak liczne wyjątki.
Nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego (JST) mogą być przedmiotem obrotu (art. 13 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.g.n., z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw). Przede wszystkim mogą one być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji. Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie wprowadza odmiennej od uregulowanej w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) definicji sprzedaży. Powtarza jedynie w art. 27 u.g.n. wyrażoną w art. 158 k.c. zasadę, zgodnie z którą dla umowy przenoszącej własność nieruchomości wymagane jest zachowanie formy aktu notarialnego.
