Zakłócenia konkurencji na rynku cmentarzy komunalnych
Jednym z zadań własnych samorządu gminnego (które cieszy się zainteresowaniem ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie cmentarzy gminnych. Zidentyfikowano tu wiele niedopuszczalnych praktyk, które są szczególnie dotkliwe z uwagi na ich powszechny charakter.
W praktyce orzeczniczej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w obszarze zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie cmentarzy gminnych dokonywany jest podział na dwa rodzaje usług (rynków). Pierwsze określane są mianem usług cmentarnych. Są one wykonywane w interesie ogólnym społeczności lokalnej. Obejmują swoim zakresem wszelkie czynności związane z utrzymaniem cmentarza oraz jego funkcjonowaniem, tj. określenie miejsca pochówku, parametrów technicznych grobu i zasad wykonywania prac oraz utrzymaniem czystości i porządku na cmentarzu, ustaleniem i pobieraniem opłaty za miejsce. Zdaniem UOKiK, gminy, co do zasady, posiadają pozycję monopolisty na rynku usług cmentarnych w odniesieniu do cmentarzy komunalnych, jako ich jedyni właściciele. Potwierdza to brzmienie art. 2 ustawy z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, który przewiduje, że utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.
