Zmiany w budżecie JST
Podział kompetencji pomiędzy organ stanowiący a wykonawczy w kwestii zmian budżetowych budzi wiele kontrowersji. Dzieje się tak dlatego, że orzecznictwo w tym zakresie jest niejednolite, co znacząco utrudnia pracę samorządom.
W ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) ustawodawca unormował podstawowe zasady uchwalania budżetu samorządowego, w tym relacje kompetencyjne między organem stanowiącym (radą) i wykonawczym (zarząd JST). Dotyczą ich zwłaszcza:
1) art. 231 ust. 3 u.f.p. stanowiący, że rada nie może bez uprzedniej zgody zarządu JST dokonywać zmniejszeń wydatków na przedsięwzięcia ujęte w wieloletniej prognozie finansowej,
2) art. 233 u.f.p. stanowiący, że inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, o prowizorium budżetowym i o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi JST,
